Selasa, 26 Mac 2013

Coretan Yang Berkelana 164 : Hudud tak adillah ustaz..!




Usai kelas seperti biasa aku keluar menuju ke kereta tiba-tiba aku disapa oleh seorang abang yang merupakan salah seorang pendengar dalam kelasku.

Ustaz maaf saya bertanya ya. Dia memulakan bicara. Aku menjawab ya ada apa bang?

Tadi ustaz ajar tentang hududkan, macam mana ya kalau ada sekumpulan perompak yang terdiri dari Islam, Budha dan Hindu..

Jika mereka tertangkap, yang si Islam tadi dikenakan hudud dan dipotong tangan, lalu si Budha dan Hindu tidak dikenakan potong tangan. Nampak seolah-olah Islam itu tidak adillah ustaz?

Lalu aku menjawab, abg pagi-pagi solat subuh kena bangun dari tidur kenapa tak kejut jiran sebelah yang non muslim suruh solat subuh bersama..?

Bulan Ramadhan kita umat Islam diwajibkan berpuasa, kenapa kita tak bising supaya kaum Cina dan India kena puasa sama?

Dengan nada yang lembut aku menjawab, bang tidak semua hukum dan syariat Allah itu boleh dilogikkan dengan akal, kadang-kala ia perlu dijawab dan dilaksanakan dengan perasaan beriman kepada Allah semata-mata..

Abang itu menjawab, ' betul juga tu ustaz '.. Alhamdulillah lega saya mendengar jawapannya.. Terima kasih ustaz.. Aku menjawab alhamdulillah, sama-sama.. Allahua'lam..

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
aL-Haqir iLa Robbihi
ibnumaulub
9.23pm
26-3-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails