Rabu, 12 Jun 2013

Coretan Yang Berkelana 173 : Kembara ke Pulau Pangkor.

Alhamdulillah pada 6-6-2013 yang lalu, aku dan keluarga sempat beristirehat di Pulau Pangkor. Oleh kerana sudah lama tidak bercuti, kami merencana bercuti ke Pulau Pangkor.

Kami dari Shah Alam menuju ke Lumut dengan melalui jalan kampung. Dari Meru terus ke Kuala Selangor dan menuju ke Lumut. Untuk pengetahuan anda, kos tol hanya RM2.00 pergi dan balik kerana terpaksa melalui tol Sg. Rasah, Klang.

Perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam, ini berikutan jalan kampung dan banyak juga lampu isyarat. Alhamdulillah kami sampai kira-kira jam 1pm di Jeti Lumut.

Sampai di Jeti Lumut kami memparkir kereta di Medan Letak kereta yang bertingkat. Untuk tiga hari, kita hanya perlu membayar harga parkir dengan harga RM18.50.

Kemudian itu kami menuju ke Jeti Lumut untuk menaiki feri ke Pulau Pangkor. Harga tiket bagi kanak-kanak adalah RM5.00 dan dewasa RM10.00 sahaja. Tiket boleh digunakan pergi dan balik.

Perjalanan dalam feri mengambil masa lebih kurang 35minit. Kerana feri akan singgah dibeberapa pulau. Alhamdulillah kami tiba di Teluk Nipah. Teluk Nipah merupakan lokasi yang paling ramai dikunjungi kerana berdekatan dengan kedai makan, dan bolehlah dikata lokasi strategik. Harga teksi van dari jeti ke Teluk Nipah hanyalah RM20.00 sahaja.

Tentang chalet kami memilih antara yang termurah iaitu di Lyana Villa, untuk satu malam dengan harga RM95.00 sahaja. Chaletnya agak menarik kerana dibenarkan memasak.

Kemudian kami ke snorkling, untuk satu bot harganya RM70.00. Dan kami dibawa singgah beberapa bentuk batu yang unik, antaranya bentuk buaya, ikan dan sebagainya.

Apa yang menyedihkan, kala ini, air dilaut Pangkor sungguh menyedihkan. Kelihatan sudah mula keruh. Masyarakat disitu tidak mengendahkan tentang penjagaan ekosistem sekeliling. Banyak sampah sarap dilaut, dan dipesisir pantai. Mungkin lagi 10 tahun lagi, Pangkor sudah tidak sesuai untuk dijadikan tempat bercuti.

Jika anda ingin mengelilingi pulau, anda hanya perlu menyuruh hotel atau chalet menelefon teksi van sahaja. Bayaran untuk mengelilingi pulau hanyalah RM70.00 sahaja.

Anda akan dibawa melihat tempat-tempat yang bersejarah seperti Kota Belanda, Batu Bersurat, kilang satay, kilang pembuatan feri, bot dan lain-lain lagi.

Apa yang tidak menariknya, di Pulau Pangkor harga makanan terlalu mahal. Kami bersarapan pagi 5 orang dan hanya makan nasi lemak kosong dan minum berharga RM48.50. Kemungkinan kami pergi pada musim cuti sekolah, jadi mereka menyembelih kami agaknyalah.

Cuma pandangan aku, kerajaan negeri Perak dan Jabatan Agama Islam Perak perlu tegas dan melaksanakan etika mandi dipantai. Kelihatan perempuan melayu Islam sudah tidak kelihatan keislamannya ketika mandi dilaut, lebih menimbulkan keghairahan pada pengunjung.

ENAKMEN 3 TAHUN 1992 NEGERI PERAK
ENAKMEN JENAYAH (SYARIAH) 1992

BAHAGIAN VI - KESALAHAN BERHUBUNGAN DENGAN MARUAH DIRI

Seksyen 56. Mendedahkan tubuh, di tempat awam.

Seseorang perempuan yang mendedahkan mana-mana bahagian tubuhnya yang menimbulkan ghairah di mana-mana tempat awam adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah, apabila disabitkan, dikenakan denda tidak melebihi satu ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

Akhir kata, percutian ke Pulau Pangkor boleh dikatakan percutian bajet. Cuma hati-hati bajet anda kemungkinan besar boleh lari disebabkan faktor mahalnya harga makanan. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~