Sabtu, 15 Jun 2013

Coretan Yang Berkelana 174 : Ustaz, saya nak kahwin...



Seperti biasa aku keluar dari kelas menuju ke kereta, aku dihampiri seorang pemuda. Lalu memperkenalkan diri sebagai Bad. 

Bad : Ni ustaz Aliff ke?
Aku : Ya saya. Kenapa ya?
Bad : Camni ustaz, saya nak belajar mengaji dengan ustaz boleh tak?
Aku : Boleh tapi kenapa? Awak tak pandai mengaji ke?
Bad : Pandai ustaz. Cuma saya nak mula dari awallah ustaz. Saya nak kahwin tahun depan. Jadi tahun ni saya nak mula belajar balik pasal agama, mengaji dan fardhu ain, maklumlah ustaz nak jadi imam kepada keluargakan. Saya nak kena didik isteri saya nanti.
Aku : Subbahanallah. Bagus tu Bad. Tapi masa saya agak penuh sedikit. Kalau malam macam ni lepas kelas bolehlah. Cuma lewatlah pulak kan.
Bad : Takpe ustaz. Lewat tak jadi masalah. Yang penting ustaz sudi mengajar saya.
Aku : Kalau awak setuju kita mula besoklah jela.
Bad : Ok lah kalau begitu ustaz. Cuma pembayaran mengaji macam mana?
Aku : Pembayaran? Alah rilekslah.. Belajar dulu.. Tu sembang lain pun takpe. Yang penting belajar dulu ok..
Bad : Kalau macam tu, oklah ustaz. Saya ikut saja. Besok saya bawak muqaddam ye ustaz.
Aku : Ok takde masalah. Jumpa besok. Wassalam.

Dalam hatiku berkata, bagus dia ni. Dari sebelum kahwin dah prepare untuk akan datang. Moga Allah permudahlan urusan dia. Amin. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
2.22am
15-6-2013
Shah Alam 

1 ulasan:

Syaz Wani berkata...

bertuah nya siapa yg dpt saudara itu sbg suami

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails