Rabu, 19 Mei 2010

Renungan Sejenak 29 : Belajar mengaji (Pabila hidayah itu datang).



Alhamdulilah, semenjak aku sihat dan sembuh dari sakit ni, banyak permintaan untuk membuat kelas sudah mula ku penuhi. Tidak kurang jua kelas-kelas yang sudah lama tertangguh sudah bisa berjalan seperti biasa. Cuma, ada kelas mengaji al-Quran ada pertambahan pelajar-pelajar yang baru. 

Apa yang aku ingin kongsikan serta kucoretkan disini adalah persoalan mengenai hidayah Allah yang datang dalam diri kita. Baru-baru ini, aku telah mengajar beberapa orang pelajar lelaki yang sudah mula berminat untuk mempelajari al-Quran. Dia datang dan bertemu dengan ku dan bertanya, " Ustaz boleh tak ngajar saya mengaji start dari alif, ba, ta", pintanya padaku.

Lalu aku menjawab, " Boleh,". Dan kelas telah pun bermula. Saat aku mula mengajar untuk memberi pengenalan 28 huruf hijaiyah. Dia sudah mula nampak kaku dan blur. Lalu dia mengatakan padaku secara jujur, ustaz sebenarnya saya memang tak kenal huruf jawi satu pun ustaz.

Saya merasakan diri saya terlalu kurang, pabila datang ke majlis baca Yasin. Saya sedih melihat orang dapat membaca Yasin, tapi saya tak mampu untuk membaca. Maka, saya bertekad untuk belajar mengaji dari mula. Saya berharap sangat ustaz dapat membantu saya, cerita abang itu kepada ku.

Aku memberi semangat dan nasihat kepadanya agar jangan sesekali putus asa dalam mencari hidayah Allah. Aku juga mengingatkan dia, agar bersyukur pada Allah kerna telah memberi hidayah untuk belajar ilmu agama. Dia terus tersenyum kepadaku. 

Apa yang membuat aku hiba adalah setiap kali mengaji walaupun dia begitu sukar untuk menghafal alif, ba, ta tersebut tetapi dia begitu yakin dan bersemangat walaupun tepaksa mengulang-ngulang banyak kali. Teringat aku pada sebuah hadis nabi ; (1)

Aisyah r.a berkata : Nabi s.a.w bersabda : "Perumpaan orang yang membaca al-Quran dengan lancar bersama para Malaikat yang mulia, sedangkan orang yang membaca al-Quran masih baru dengan berat (tak lancar) tetapi selalu mengulang-ngulang maka ia mendapat dua kali ganda pahala ".

al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
2.25am
19-5-2010
Shah Alam

Nota kaki ;
(1) Hadi riwayat Bukhari dan Muslim, al-Lu'lu wal Marjan, Bab kelebihan membaca al-Quran, hadis no 461.

3 ulasan:

THOMMY berkata...

hahaha..xde adiah plak...

abg alif sendiri pun da dpt byk hdiah...^^

Hunny berkata...

salam Aliff,

Teruskan usahamu membimbing mereka2 yang perlukan bimbinganmu.. I am proud of you.. :)

nadia yaacob berkata...

Alhamdulillah..abg tu ada semangat utk belajar mengaji.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails