Jumaat, 30 Januari 2009

Coretan Yang Berkelana 6 : Naluri Beragama..........

Assalamualaikum.... Apa khabar sidang pembaca sekalian... kali ini, aku nak kongsi sedikit cerita la... hari ni, lepas Jumaat tadi aku pergi ke bank kemudian aku masuk dan tengok ramai orang.. memang dah jadi lumrah hidup aku, aku tak boleh pergi tempat yang ramai orang, bukan apa nanti aku jadi serabut.. Lantaran itu, aku terus pulang walaupun aku pergi dengan teman aku.. Alhamdulilah, teman aku sungguh memahami perangai aku...

Setelah aku menghantar temanku pulang, terus aku pulang ke rumah untuk mengambil adik aku dan menghantarnya ke kedai cermin mata.. Bukan apa, nak buat cermin mata barulah.. pasal yang lama tu dah hilang...

Kemudian setelah sampai di kedai itu, aku pun meletakkan keretaku di tempat parkir.. Setelah memarkirkan kereta aku dan adikku turun untuk berjalan ke kedai tersebut sambil itu melintasi beberapa kedai yang ada di situ... Secara tidak langsung, aku terpandang...........

Siaran tV yang ada di kedai makan tersebut, dan siaran tV itu sedang menyiarkan rancangan agama iaitu "Al-Kuliyyah"... Sebuah program rancangan agama untuk memberi ilmu kepada masyarakat berkaitan dengan ISLAM...

Apa yang memeranjatkan aku, selang 2 kedai ada kedai saloon rambut sedang membuka siaran "Al-Kuliyyah"... Dalam masa yang sama, terdapat pelanggan perempuan yang sedang melakukan rebonding... Dan apa yang aku perhatikan, kesemua pekerja didalam saloon itu tidak memakai tudung dan tidak menutup aurat bahkan memakai seluar jeans ketat dan t-shirt ketat... Termagu aku sebentar............. Hmmm.....................

Benak hatiku mula berkata,"hebatnya ALLAH menjadikan insan, walau hambanya itu tidak mengikut suruhan ALLAH dan melanggar larangan ALLAH, akan tetapi sudah menjadi fitrah manusia kembali kepada agama..."

Sekian itu saja, coretanku.. Insyallah kita bertemu lagi dalam coretan Yang Berkelana...
Akhir kalam, wassalam........

1 ulasan:

khairul anuar berkata...

aku pon ade pengalaman mcm ni.. aku pernah duk jinjang. jiran aku cina siam (budha). kalo tgh tgk tv pastu azan, ramai yg tukar chanel. tp jiran aku ni wat derk je... dgr smpi habis.

kekadang tu aku tgk gak die pasang al-kuliyyah. tak tau la kebetulan or mmg nak belajar.

kalo kt saloon tu perkara bese. kkdg saloon bukan islam pon bkk al-kuliyyah...

tp walo mcm mane pon dorg tgk al-kuliyyah, dorg ttp x dpt hidayah. sbb mmg betul lah allah ckp, hidayah tu milik allah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails