Jumaat, 13 Februari 2009

Coretan Yang Berkelana 7 : Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak

Assalamualaikum, apa khabar sidang pembaca sekalian.. Baru2 ni, masa cuti Thaipusam tu la kan, pagi tu aku pi teman member daftar kolej untuk menduduki exam final.. Ala kat Darul Quran je, Kuala Kubu Bahru... Sampai je di sana, selepas member aku pi daftar aku terus bawa mereka pi sarapan pagi dekat area situ jugak la...

Sampai di suatu warung tu, member aku tu pun order la makanan.. kemudian sampai dia terus makan... Yang aku bengangnye, aku pun order gak sama dengan dia tapi dari mula member aku makan sampai habis makan, aku punya makanan tak sampai2... Aku pun ade rase jugak la sedikit begang... Dalam hati kecil aku berkata, "patut la melayu susah nak maju".. Ini adalah kenyataan.. kerana peniaga melayu kurang mengutamakan pelanggan, dan jarang menggunakan "customer is always right".. Amacam betul tak.... Tapi taklah semua peniaga melayu, adalah sikit2 yang camtu...

Sedang member aku makan dan berborak, yang sorang ni saja lah bercakap dalam loghat Kedah.. Yang member aku pulak boleh tegur dia dan berkata, "wei, sini bukan utara kalau nak cakap pon gunalah loghat Perak.." Tetiba je tak pasal2, ada lah sorang brother nie tegur kite orang, dia dengan slumber je cakap kamu kalau orang KL cakap la KL, tak yah sibuk2 nak cakap bahasa negeri orang.. Tengok macam aku ni, aku pi mana pon cakap cara aku, biala dorang tak paham pon... Lagi satu, cuba tengok orang Kelantan, depa pi mana pon cakap Kelantan.." ujar brother tadi tu...

Aku hanye diam saja... Tapi dalam hati aku, ade jugak kebenaran yang dicakap oleh brother tu tadi.. Tiba-tiba aku terpikir jugak, kalau kita asyik dengan negeri dan budaya kita, apakah nilaian perumpamaan "masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak".. erm................

Jadi kalian, boleh la pikir sendiri ek...
ok, jumpa lagi dalam coretan yang berkelana... Wassalam... ;p

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails