Sabtu, 28 Februari 2009

Betul Juga 10 : Eh, Rasullah tak ajar pon..

Assalamualaikum. Baru-baru ni seorang sahabatku telah meminta untuk aku mengupas sedikit permasalahan yang berkaitan dengan SALAFI & WAHABI. Jadi aku akan cuba membantu beliau dengan ilmu aku yang sedikit ni...

Salaf beerti (orang-orang yang terdahulu) berdasarkan kamus -Lisan al-arab,ibn Manzhur-. Apabila menyebut tentang salaf, maka kita akan tertanya-tanya siapakah dia golongan salaf itu? Imam Ibrahim al- Banjuri mendefinisikan ;"al-Salaf ialah orang-orang yang terdahulu, yang diketuai oleh Rasullah s.a.w, para sahabat, tabi'e, tabi'e tabi'en, khususnya para imam yang empat ( Maliki, Hambali, Hanafi dan Syafi'e).

Khalaf beerti (orang- orang yang terkemudian) berdasarkan kamus -Lisan al-arab,ibn Manzhur dan lihat juga kamus al-Marbawi. Pendapat yang kukuh mengatakan aliran khalaf ini wujud selepas 500 tahun hijrah.

Wahabi..??? Pada asalnya wahabi ini adalah sebuah GERAKAN bukan mazhab, iaitu yang dipelopori oleh Muhammad bin Abd Wahab. Pada asalnya gerakan ini bertujuan untuk membuang segala khurafat dan amalan syirik serta amalan bidaah di Mekah.

Bezanya wahabi dan salafi ini adalah dari segi menjatuh hukum sesuatu perkara. Para imam salaf tidak mudah untuk menjatuhkan sesuatu amalan umat Islam itu bidaah, akan tetapi para pengikut wahabi YANG SEKARANG INI banyak memeningkan masyarakat umat Islam. Antara contohnya, larangan membaca qunut, larangan ziarah qubur, larangan membaca tahli dan talkin.. Mereka ini terlalu EKSTRIM... Tidak semualah begitu, akan tetapi segelintirnya..

Untuk perbahasan lebih lanjut. bolehlah lihat blog:

  1. http://mukhlis101.multiply.com/
  2. http://al-ghari.blogspot.com/
  3. http://bahrusshofa.blogspot.com/
Ok, tu saje yg dapat aku sampaikan... Kita jumpa lagi dalam coretan berkelana..
Wassalam.....

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails