Selasa, 17 Februari 2009

Renungan Sejenak 13 : Hudud... Undang-undang paling rasional...

Assalamualaikum... Kali ini, aku akan menceritakan lebih lanjut berkaitan dengan hukum hudud.. Ini kerna kita selaku seorang muslim harus tahu selok belok apa yang dikatakan hukum hudud itu.. Jangan nanti orang non muslim tanya, kita menjawab "entah la, yang aku tahu hukum hudud tu potong tangan je.."

Yang pertamanya, perlu kita ketahui bahwa maksud hudud itu berasal dari kalimah "had", yang di dalam bahasa arab membawa erti "sempadan".. ini berdasarkan ayat2 al-Quran.. Untuk lebih lanjut boleh kalian buka kamus dewan ke, kamus marbawi atau pun kamus2 arab ok...

Hudud adalah sebuah aturan yang diturunkan oleh ALLAH kepada manusia melalui Rasullah seperti yang tercatat oleh al-Quran & hadis.. Hudud adalah sebuah aturan yang tidak boleh ditokok tambah mahupun dikurangi.. Apabila kita menyebut tentang hudud, apa yang kita perlu tahu bahwa hudud ada 9 perkara, iaitu :

  1. Murtad (keluar dari agama Islam)
  2. Zina
  3. Qazaf (tuduhan zina)
  4. Mencuri
  5. Rompakkan
  6. Pemberontakan
  7. Minum minuman yang memabukkan
  8. Liwat
  9. Hubungan sex dengan haiwan
Jadi apa yang dapat disimpulkan, apabila kita menyebut tentang hudud secara langsung akan mengingatkan kita kepada 9 perkara di atas.

Murtad.
Hukuman dipancung sampai mati bagi mereka yang keluar dari agama Islam. Secara pandangan mata kasar mungkin zalim, akan tetapi cuba kita teliti dengan lebih halus lagi, bahwa seseorang itu dibenarkan berfikir dan bertanya tentang Tuhannya selama dia belum masuk Islam. dan seharusnya dia benar2 yakin bahwa tidak ada agama yang benar selain Islam. Ini kerna, apabila seseorang itu telah masuk Islam dia akan terbela seluruh hidupnya hatta hartanya dan sebagainya. Dan seseorang yang murtad itu tidak akan dipancung terus, akan tetapi diberi nasihat dan bertanya mengapa mahu meninggalkan Islam. Allahua'lam.

Zina.
Hukuman zina terbahagi kepada 2 :
1. Yang belum bernikah, disebat 100 kali DIKHALAYAK RAMAI, dan rotannya tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil. Cara merotan pesalah itu dibahagian belakang dan ketika MENGHAYUN TIDAK BOLEH NAMPAK KETIAK.

2. Yang sudah bernikah, harus ditanam separuh badannya DIKHALAYAK RAMAI dan direjam dengan BATU YANG TIDAK TERLALU KECIL dan TIDAK TERLALU BESAR, sehingga pesalah itu mati.

Tujuan dirotan dan direjam dikhalayak ramai adalah untuk memberi pengajaran kepada muslim lain supaya jangan buat. Mengikut sejarah zaman nabi, hukuman rotan dan rejam ini hanya berlaku 2 atau 3 kali sahaja. Ini pun KERANA PENGAKUAN PESALAH itu. Kalau kita mahu mengikut teori, yakni bukti untuk mengatakan seseorang itu berzina adalah dengan melihat kepala zakar itu tenggelam dalam faraj wanita dengan disaksikan oleh 4 orang saksi. Apakah mungkin kita dapat melaksanakan teori tersebut. Sebab itu, pesalah dizaman Nabi mengaku dengan jujur berdasarkan iman yang tersemat di dalam hati mereka.

Qazaf (Tuduhan Zina).
Seseorang yang menuduh orang lain berzina mahupun berliwat harus membawa 4 orang saksi yang menyaksikan perbuatan tersebut. Jika si penuduh tidak dapat membawa saksi, maka dia akan dikena sebatan sebanyak 80 kali kerana menjatuhkan maruah seorang muslim.

Mencuri.
Kalau seseorang itu mencuri, akan dikenakan tindakan atau hukuman iaitu dipotong pergelangan tangan kanan sahaja, kalau mencuri lagi dipotong pergelangan kaki kiri dan seterusnya. Seseorang itu akan dijatuhkan hukuman jika benar-benar mencuri dengan sengaja dan tidak akan dipotong tangannya jika tuan empunya barang yang dicuri itu memaafkan kesalahannya.

Jadi aku rasa setakat ini sahaja kot yang dapat aku terangkan, ini disebabkan aku merasakan hanya masalah-masalah ini yang hanya berputar disekeliling masyarakat kita. Kalau kalian nak maklumat lebih lanjut bolehlah membaca buku-buku berkaitan dengan hukum hudud. Akhirkalam, maafkan aku seandainya maklumat di atas terdapat kesilapan dan kalau boleh tegurlah aku ek.. Ok, jumpa lagi dalam coretan yang berkelana.
Wassalam.

2 ulasan:

khairul anuar berkata...

Thanks sahabat. info ni walau ringkas tapi sudah cukup untuk memberi penerangan ttg hudud secara ringkas dan mudah untuk difahami. thanks sekali lagi..

kalau boleh buat sambungan lagi. ok?

khairul anuar berkata...

ramai yg tanya aku pasal hudud ni:

1) tak nampak zalim ker?
2) tak ke org nampak kita mundur..

ape jwpn ko?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails