Jumaat, 8 Mei 2009

Jom Baca Hadis ; Siri 2. Pemahaman Islam, Iman dan Ihsan.

Umar bin Khattab r.a berkata, " Suatu ketika kami para sahabat duduk disamping Rasullah s.a.w. Tiba-tiba muncul dihadapan kami seorang lelaki yang mengenakan pakaian yang sangat putih dan rambutnya amat hitam. Tak terlihat padanya tanda-tanda bekas perjalanan dan tidak ada seorang pun diantara kami yang mengenalnya. Ia segera duduk dihadapan Nabi, lalu lututnya disandarkan kepada lutut Nabi, kemudian berkata, 'Hai Muhammad ! Beritahukan kepadaku tentang Islam'. Rasullah s.a.w menjawab, 'Islam adalah engkau bersaksi bahwa tiada Tuhan melainkan ALLAH s.w.t dan sesungguhnya Muhammad itu adalah Rasul ALLAH, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa dibulan Ramadhan dan engkau menunaikan haji di Baitullah jika engkau telah mampu melakukannya'. Lelaki itu berkata, 'Engkau benar'. Maka kami hairan, ia yang bertanya ia pula yang membenarkannya.

Kemudian ia bertanya lagi, 'Beritahukan kepadaku tentang Iman. Nabi menjawab, 'Iman adalah engkau beriman kepada ALLAH, malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, para Rasul-Nya, hari Akhirat dan beriman kepada takdir ALLAH yang baik dan yang buruk'. Ia berkata,'Engkau benar'.

Dia bertanya lagi,' Beritahukan kepadaku tentang Ihsan'. Nabi menjawab, 'Hendaklah engkau beribadah kepada ALLAH seolah-olah engkau melihat-Nya, seandainya engkau tidak melihat-Nya maka sesungguhnya Dia melihatmu.'

Kemudian lelaki itu berkata lagi,'Beritahukan kepadaku tentang bila terjadinya Kiamat'. Nabi menjawab,'Yang ditanya tidaklah lebih tahu dari yang bertanya.' Dia pun bertanya lagi,' Beritahukan kepadaku tentang tanda-tandanya!' Nabi menjawab,' Jika seorang budak wanita telah melahirkan tuannya, jika engkau melihat orang yang bertelanjang kaki, tanpa memakai baju serta penggembala kambing telah saling berlumba dalam mendirikan bangunan megah yang menjulang tinggi'.

Kemudian lelaki tersebut segera pergi. Aku pun terdiam sehingga Nabi bertanya kepadaku, 'Wahai Umar, tahukah engkau siapa yang bertanya tadi?' Aku menjawab, 'ALLAH dan Rasul-Nya lebih mengetahui'. Beliau bersabda,'Ia adalah Jibril yang mengajarkan kalian tentang agama kalian.".
(Riwayat Imam Muslim hadis no 2 dalam Arbain Nawawi
dan hadis no 5 dalam al-Lu'lu wal Marjan)

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails