Khamis, 18 Februari 2010

Coretan Yang Berkelana 60 : Nilaian 24 jam.

Kadang-kala kita tidak menyedari kerja-kerja yang kita lakukan seharian. Seawal sesudah subuh sampai waktu kita ingin melelapkan mata kembali kita tidak sedar 24 jam itu berlalu begitu sahaja. Entahlah, sejak kebelakangan ini, aku mungkin sedikit sibuk, sehingga tidak sedar hari sudah menjelang maghrib.

Apa yang paling membimbangkan, apakah persediaan kita menjelang hari yang ditinggalkan seorang diri dalam kubur nanti. Kira-kira jam 1.00am tadi aku sampai di rumah selepas pulang dari rumah Ust Amin, ini berikutan pada hari Sabtu nanti beliau akan bertolak ke Korea. Atas urusan tertentu. Seawal Isyak beliau sudah menghubungiku untuk bertemu dengannya pada malam ini.

Kami bertemu untuk membincangkan tentang beberapa urusan berkaitan dengan adik-adik junior yang berkemungkinan besar akan dihantar ke Institut Agama Islam Negeri Sumatera Utara. Sedang asyik berbincang, ust mengkhabarkan kepadaku bahwa Ust Jamal baru terkena angin ahmar. Alhamdulilah sekarang keadaan beliau sudah semakin baik. Aku turut mendoakan agar kesihatan Ust Jamal semakin pulih. Amin.

Begitulah rutin aku seharian, alhamdulilah mujur Kak Mala menelefonku jam 4.00pm tadi untuk memberitahu tentang kelas bahasa arab di Subang Jaya. Aku hampir terlupa, kalau tidak mengamuklah pak cik dan mak cik yang menunggu aku. Fuh.. Teringat aku akan sebuah nukilan yang dinukil oleh Tok Kenali,:

Al-waktu kas sayap (waktu itu umpama sayap)
Pabila tak tangkap (apabila tak tangkap)
Patarbang nga (terbanglah ia)
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
3.18am
18-2-2010
Shah Alam

1 ulasan:

Hunny berkata...

Salam dik
Bila nak dating ni?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails