Khamis, 13 Mei 2010

Coretan Yang Berkelana 68 : Nak jadi petani lah pulak...


Dalam minggu ini, aku agak sibuk sedikit ini berikutan dengan kerja-kerja aku yang sudah sememangnya ada dan ditambah pula dengan beberapa aktiviti yang aku sulamkan dalam kehidupan aku baru-baru ini. Orang tua selalu berpesan berbudi pada tanah akan mendatangkan hasil yang lumayan.. Amin...

Bukan apa, ramai orang dah sibuk nak menjadi usahawan. Pada minggu lepas aku, Azim dan Pullah telah membeli anak pokok cili kulai. Tujuan kami bukan apa, saja-saja nak tanam pokok cili ni. Kalau berhasil mungkin boleh dijual. Ala bisnes kecil-kecilan. Lagipun ini hanyalah sekadar satu percubaan. Kalau tak jadi, buat makan sendiri jelah.

Semasa kami sibuk menanam dan membuat batas, tergelak aku memerhatikan perangai kawan-kawanku yang tak kering gusi membuat lawak. Insyallah selepas, menanam pokok cili ni, ada beberapa lagi program yang telah disusun bagi perjalanan group usroh kami ini. Insyallah, amin.. Ok, aku nak bersiap-siap sekarang, kerna aku harus ke Ukay Perdana untuk mengajar beberapa orang golongan dewasa yang sudah mula menyemai perasaan cintaikan al-Quran. Wassalam.

Hai macam nak gelak pun ada jugak.

Anak pokok yang sudah setinggi kira-kira 6cm.

Keadaan batas yang terlalu darurat dibikin.

al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
8.00pm
13-5-2010
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails