Isnin, 27 Jun 2011

Bedah Filem 2 : Karak...


Cerita Karak arahan Yusry KRU boleh dikategorikan 4 bintang jika cerita itu diklafikasikan cerita "keagamaan". Malangnya berdasarkan tajuk "Karak" ini telah membuatkan cerita ini kurang ditonton orang.

Ini kerana plot permulaan cerita yang bermula dengan lebuhraya Karak itu, hanya sebagai pembukaan dan lagenda hantu volkswagen kuning itu tidak diuraikan dalam cerita Karak ini. Maka penonton tertanya-tanya apakah yang sebenarnya hendak disampaikan dalam cerita ini.

Berdasarkan pemahaman aku, di dalam cerita ini mengisahkan sebuah remaja perempuan yang sudah jauh meninggalkan kehidupan ugamanya, yang dari dahulu terkenal sebagai seorang qariah yang handal membaca al-Quran.

Apa yang boleh dijadikan pengajaran, kehidupan disekeliling kita melahirkan siapa kita pada masa akan datang. Di antara dialog yang acap kali digunakan dalam filem tersebut " mereka semua sudah sesat ".

Dan dialog yang paling aku sukai " jangan dihafal sahaja ayat Kursi itu, pahamkan dan yakini maknanya ". Sebab itulah aku gemari cerita ini pada sudut keagamaan. 

Ini jelas menunjukkan kepada kita kelebihan hidup berpandukan syariat Islam, memahami isi kandung al-Quran. Agar hidup tidak tersasar jauh dari garis panduan yang telah ditetapkan oleh Sang Pencipta. Allahual'lam..

aL-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
2.10am
27-6-2011
Shah Alam

p/s : Sorry na Yusry, ni hanya pendapat aku sahaja, sejujurnya aku takde ilmu mengarah dan menerbit filem. Apa-apa pun tahniah, anda mampu menerbitkan filem yang berunsur keagamaan.. ;-))

2 ulasan:

Jamal Ali berkata...

Falsafah yang tersirat itu tinggi nilainya dalam filem ini tetapi kiasan pada sinematografi filem dilihat masih lagi kurang memuaskan terutama pada jalan cerita.

Isteri Ustaz berkata...

penerangan dan ulasan penulis yang sangat jelas.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails