Selasa, 13 Disember 2011

Coretan Yang Berkelana 124 : Kembara ke Kota Kinabalu, Sabah (2).


Kami di Kota Kinabalu selama beberapa hari. Banyak tempat yang sempat kami lawati. Benar kata orang, berhijrah nescaya kamu akan memperolehi ilmu dan pengalaman yang baru. Dan kemungkinan besar ilmu itu akan bermanfaat dikemudian hari.

Kami sempat mengunjungi "Tamu Ahad @ Sunday Market". Begitu banyak barang yang dijual. Ia sebuah pasar yang terlalu padat. Barang-barang yang dijual di situ juga berpatutan tidaklah terlalu mahal. Apa yang boleh dikongsikan.

Setiap bawah gerai akan ada sebuah tong sampah. Ini bagi memudahkan masyarakat mereka membuang sampah dan tidak mengotorkan kawasan pasar tersebut.





Kemudian kami sempat singgah ke Masjid Bandaraya Likas. Masjid ini merupakan yang terbesar di daerah tersebut. Apa yang uniknya, masjid ini dikelilingi oleh air laut. Menurut cerita masyarakat setempat asal tapak masjid itu adalah laut. 

Kemudian pemerintah menambak laut dan meninggalkan sedikit air agar kelihatan masjid itu seakan-akan terapung. Yang menariknya, dalam kawasan masjid ada kedai makan, klinik, bank dan kedai buku. Ini membuatkan seperti kehidupan baginda Rasullah yakni menjadikan masjid sebagai tempat tumpuan masyarakat.





Kami sempat menaiki Bukit Bendera di Kota Kinabalu bukan di Penang ok. Bukit Bendera ini ada jalan menuju ke istana Yang Dipertua Sabah. Permandangannya sungguh cantik untuk melihat bandar Kota Kinabalu. Cuma... 

Aku terfikir, kenapa ya semua istana raja-raja, sultan mesti di atas bukit. Tidak seperti Saidina Umar yang hanya tidur dibawah pokok tanpa ada pengawal... Fikirkanlah..




Sejurus turun dari Bukit Bendera kami terus menuju ke Jesselton Point. Jesselton Point merupakan nama asal bagi Kota Kinabalu. Kami menaiki kapal yang besar, kapa itu bernama "Logos Hope". 

Pelajar-pelajar Universiti Malaysia Sabah menceritakan, memang sering kapal-kapal besar ini datang dan mengadakan pesta buku di dalam kapal tersebut.

Dengan timbul penasaranya @ perasaan ingin tahu aku itu. Aku dan isteri serta adik-adik tadi menaiki kapal yang diceritakan. Memang benar terdapat banyak buku. Semuanya dijual dengan harga tidaklah terlalu mahal.



Apa yang menarik perhatian aku, misi kapal ini mengadakan pesta buku adalah untuk berdakwah tentang ajaran Kristian. Boleh dikatakan terdapat banyak kitab-kitab yang menceritakan tentang Kristian dan memuji-muji Jesus.



Pada keesokkan harinya, adinda ku membawa aku, isteriku, ibunda dan adinda yang bongsu pergi ke Taman Hidupan Liar, Lok Kawi. Perjalanan dari KK memakan masa kira-kira 40 minit. Di sana kami melihat banyak hidupan-hidupan liar. 

Taman ini merupakan asal kepada hutan yang sudah sedia ada, kemudian diubah sedikit untuk diletakkan binatang-binatang untuk dijadikan tontonan umum.







Sebelum hari terakhir kami pulang ke KL. Kami sempat pergi ke Pulau Manukan. Pulau Manukan merupakan pulau yang boleh dikategorikan sebagai pulau yang cantik dan airnya begitu jernih. Sempat kami snorkeling melihat keindahan laut dan ikan-ikan cantik berenang-berenang dengan riangnya. SubhanaAllah.










~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
aL-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
7.37pm
13-12-2011
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails