Khamis, 29 Disember 2011

Coretan Yang Berkelana 126 : Muhasabah penghujung tahun...


Pada cuti Krismas yang lalu, team usroh kami mengadakan rehlah @ percutian ke Port Dickson. Ini bertujuan untuk bermuhasabah pada hujung tahun. Kami mengadakan qiamulail dan berbincang tentang perjalanan team usroh ini pada tahun hadapan.

Benarlah pesan cerdik pandai, " jika kita ingin mengenali seseorang, kita perlulah bermusafir bersama dia, nescaya kita akan tahu sikap dan perangainya. "

Dengan bermusafir @ berjalan jauh ini, kita akan mengenali sikap sahabat kita yang telah lama kita bersahabat dengannya. Kita boleh mengenali lebih dalam apakah ia seorang pemurah, kendekut, mempunyai sifat berkira atau pun ringan tulang.

Bermusafir ini juga digalakan dalam Islam dengan mengambil peristiwa Nabi s.a.w kita diisra' dan mi'rajkan. Ini bertujuan untuk menghiburkan hati dan membawa pemikiran yang baru.

Alhamdulillah team usroh berjaya dengan selamat dari sudut pergi dan pulang serta program yang dirancang berjalan dengan sempurnanya. Insyallah program ini akan dijadikan agenda tahunan bagi memuhasabahkan diri untuk lebih berjaya dimasa akan datang. Allahua'lam.














~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
aL-Haqir iLa Robbihi
ibnumaulub
7.01pm
29-12-2011
Port Dickson, Negeri Sembilan

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails