Rabu, 8 Februari 2012

Coretan Yang Berkelana 130 : Berkelana menyantaikan minda....


Hidup ini terlalu banyak cabaran dan liku-liku yang harus kita tempuhi. Kadang-kala wujud istilah "lari dari masalah". Setiap masalah dan cabaran mahupun dugaan harus diselesaikan dengan murni dan baik.

Teringatlah kita akan firman Allah, " tidak dibebankan seseorang itu dengan  sesuatu melainkan Aku tahu dia mampu menyelesaikannya.."

Cuma akal dan minda ini perlu berehat sebentar. Setelah berusaha dan berdoa kepada Yang Empunya Dunia ini, hati harus bertawakal kepadaNya, agar menyerahkan segala taqdir kepadaNya.

Setiap insan memiliki cara tersendiri melepaskan tekanan @ merehatkan minda. Aku dan teman-teman punyai cara yang tersendiri. Kami gemarkan memancing. Walaupun memancing ini sesetengah orang mengatakan membuang masa.

Namun bagi kami tidak sama sekali. Setelah joran dilemparkan. Kami berdiskusi dan berbincang tentang urusan ugama. Hal ini tampak lebih mudah dan santai.

Kerana, berbicara urusan agama tidak semestinya di masjid dan surau mahupun dalam kelas-kelas agama semata-mata. Nabi tidak pernah mengkhususkan dimanakah lokasi untuk membicarakan ilmu, yang nabi pesan supaya menyebarkan ilmu. Allahua'lam.





~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
ibnumaulub
9.47pm
6-2-2012
Kg. Bagan Tengkorak, 
Tanjung Karang.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails