Ahad, 19 Februari 2012

Coretan Yang Berkelana 132 : Idolaku...


Alhamdulillah minggu lepas sempat pergi kuliah Ustaz Ismail Kamus di Surau at-Taqwa, Seksyen 7 Shah Alam. Banyak pengisian yang dibawa oleh beliau. Memang ada sesetengah orang berpendapat ceramah ustaz biasanya berulang-ulang.

Bagi aku apa salahnya kalau berulang. Kerana kalau kita dengar kali pertama pun belum tentu kita beramal dengan apa yang disampaikan. Beliau berpesan berberapa perkara :

1. Jangan tinggalkan solat sunat sebelum subuh
2. Jangan tinggalkan solat dhuha
3. Jangan tinggalkan solat sunat tahajud
4. Jangan tinggalkan solat sunat witir meskipun 1 rakaat
5. Banyakkan sedekah walaupun 10sen

Ustaz Ismail Kamus merupakan seorang ustaz yang aku kenali semenjak darjah 3 kira-kira tahun 1996. Wajahnya sering terpapar di Forum Perdana Ehwal Islam bersama gandingan Dr. Haron Din dan Dr. Hassan Ali. Tambahan pula aku tinggal dengan arwah atuk dan nenek. Apalagi, siaran agama adalah menjadi kewajiban untuk ditonton.

Kaset pertama yang aku beli ceramah beliau adalah "Syirik dan Akibatnya". Disisi aku, beliau adalah tokoh "Ulama Melayu". Ceramahnya santai dan berlawak. Dan yang paling menarik beliau suka memperbetulkan kebiasaan adat orang melayu walaupun sesetengah ustaz tidak bersetuju dengan kata-katanya.

Kalau dulu ceramah beliau akan memenuhkan masjid dengan kehadiran pendengar yang mencapai tahap ribuan. Kini zaman kegemilangan Ustaz Azhar Idrus.Alhamdulillah Allah hadirkan seorang lagi pendakwah yang akan membawa kita bersama-sama ke syurga.

Apa-apa pun kita perlu memandang apa yang dikata, bukan memandang siapa yang berkata. Alllahua'lam. 

Aku dan Ustaz Ismail Kamus.

Kembara Meraih Cinta iLahi
ibnumaulub
8.57pm
19-2-2012
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails