Isnin, 11 Jun 2012

Pautan Semasa 51 : Gila Gelaran, Gila Kuasa dan Gila Pangkat..


Oh... dalam dunia...
Oh... kita raja...
Oh... jangan lupa...
Oh... jangan gila...

Gila darjat
Gila nama
Gila kuasa
Gila harta
Semua gila

Petikan lirik dari Wings yang berjudul "Hukum Karma". Mungkin dari lirik itu bisa kita pahami keadaan dunia sekarang ini.

Beberapa minggu yang lalu, timbul isu "Membeki gelaran Datuk" dan gelaran "Kerabat diRaja". Atas tujuan melepaskan diri dari sekatan jalanraya samada JPJ mahupun PDRM..

Tidak kurang juga "mereka-mereka" yang ingin memudahkan diri untuk masuk dalam sesebuah tender yang besar. Dengan menggunakan "gelar" itu menambahkan lagi kelancaran untuk memiliki segalanya.

Tidak terhenti disitu saja, penyakit "Gila Gelaran" ini sudah menular segenap pelusuk masyarakat. Ada yang gila  mahu digelar Prof, Dr, Abang Kawasan, Ustaz, Tuan Guru, Wakil Rakyat, Ketua Cawangan, Abang Besar, Ketua Cabang dan banyak lagilah.

Pernah aku berjumpa dengan 3 Prof.. Yang 2 orang hanya mahu dikenali dengan gelaran "pak cik". Katanya gelaran prof kala bertugas saja. Sekarangkan sudah pencen.

Yang seorang lagi Prof masa aku dikuliah dulu. Waktu aku memanggilnya "prof". Dia melarang. Dia suruh aku memanggil dengan gelaran "Bapak" saja. *Sekadar info, aku kuliah di Indonesia..

Apa-apa pun teringat aku dengan sebuah hadis junjungan besar kita Rasullah s.a.w, :

" Abdul Rahman ibnu Samurah berkata : Nabi s.a.w. berkata kepadaku, " Wahai Abdul Rahman ibnu Samurah, janganlah engkau meminta untuk diangkat menjadi penguasa disuatu wilayah. Kerana jika yang demikian diberikan kepada engkau lantaran permintaan, nescaya engkau dibiarkan tidak diberi pertolongan. Tetapi jika diberikan kepada engkau bukan kerana engkau memintanya, nescaya engkau diberi pertolongan." Riwayat Bukhari dan Muslim.

" Ya Allah jauhkan kami dari penyakit gila kuasa, gila darjat, gila pangkat dan segala penyakit mazhumah ya Allah".. Amin..

al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
12.20pm
11-6-2012
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails