Isnin, 30 Julai 2012

Sekilas Pandang 4 : Dosa Selipar Tandas.



Alhamdulillah sudah seminggu kita berpuasa, moga Allah menerima segala ibadah kita dan diberi kekuatan untuk kita mencari keredhaanNya. Amin..

Dalam kita sibuk beribadah di masjid mahupun surau, kadang-kala kita terlepas pandang tentang suatu urusan yang sering kita pandang remeh.

Iaitu ketika mengambil wudu' dan ke tandas misalnya, wujud segelintir manusia yang ringan kaki menyarung selipar orang lain untuk dibasahkan.

Ketika mahu mengambil wudu' mata meliar mencari selipar yang murah @ selipar jepun orang lain untuk dibasahkan.

Ada yang takut memakai seliparnya kerana dikhuatiri seliparnya akan cepat rosak atau terputus tali atau gam diseliparnya akan cepat hilang.

Secara tidak sedar perbuatan itu telah mengundang dosa kala niat murni untuk beribadah di masjid mahupun surau. Kerana apa ? Perbuatan mengambil atau menggunakan barang orang lain tanpa hak atau izin merupakan suatu tindakan yang menyalahi akhlak dan peradaban manusia.

Bayangkan jika selipar yang kita pakai itu, datang dari selipar pakcik atau makcik yang mempunyai penyakit kulat air. Jika mereka  ingin menyarung kakinya dengan selipar yang dibasahkan tadi? 

Ia akan mengundang kegatalan pada kaki mereka. Kemudian kita menyakitkan hati mereka. Secara tidak sedar kita sudah membuat kesalahan dan dikira berdosa kerana menganayai mereka. Masyallah.

Dalam mencari keredhaan Allah, kita mengundang dosa dari kalangan manusia. Nauzbillah min zalik.

~ Memburu Akhirat Meraih Dunia ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
1.33am
30-7-2012
Shah Alam

2 ulasan:

JunAina berkata...

Subhanallah...benda2 remeh macam ni sebenarnya ramai yang tak ambil berat sedangkan ia juga penting.

ibnu_maulub berkata...

sekadar perkongsian.. kadang-kala kita terlepas pandang.. ;-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails