Ahad, 29 Mac 2009

Coretan Yang berkelana 14 : Allah sentiasa bersama kita..

Setelah melihat gambar di atas, mungkin benak di hati kita hanya akan menuturkan "alah tukang beca je".. Pada malam semalam, aku bersama teman pergi ke sebuah hotel bertaraf 5 bintang, kani ke sana bertujuan ingin menjemput tetamu dari Malaysia yang melawat Medan..

Setalh sampai di hotel, teman aku naik ke atas dan aku hanya menunggu di lobi sahaja.. Setelah menunggu agak lama, aku pun keluar untuk bertemu dengan pemandu kereta sewa untuk memberitahu plan 2 orang pelawat itu...

Sedang aku berbincang, tetiba je pak cik kat atas tu menegur kami dan bertanya kami dari mana dan sebagainya... Kemudian dia bertanya aku, kenapa datang Medan ni? Aku pun menjawab, "aku kuliah di sini pak, di IAIN". Terus dia bertanya, semester berapa? Aku menjawab semester 8 untuk program ijazah..

Tetiba dia mula sebak, dan bercerita "aku pun dulu kuliah juga, dan memiliki Sarjana Hukum (kalau kat Malaysia sarjana Undang-undang) di USU tahun 1988". Setelah selesai kuliah dan memiliki S 1, aku bekerja di Kantor Keuangan di Medan. Tetiba isteriku lari dengan orang lain dan aku tidak dapat menahan stress kemudian aku berhenti berkerja dan akhirnya aku menjadi tukang beca..

Moral : Ingatlah setiap walau apa dugaan sekali pun, janganlah kita merasa lemah dan putus asa. Seperti yang tercatat di dalam al-Quran surah Yusuf " dan janganlah aku berputus asa, sesungguhnya orang yang berputus asa hanya dikalangan orang-orang kafir sahaja". Dan apabila kita mula ditimpa musibah, "sesungguhnya ALLAH bersama kita".
Allahua'lam..

ibnumaulub.
06.38pm
Medan


1 ulasan:

afiqawe berkata...

kadang kala orang merajuk membuat perkara yang hina. Di sangka dia akan dipujuk, tetapi merajuk itu muqaddimah kepada putus asa.

Orang yang putus asa akan sentiasa merugikan diri sendiri

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails