Jumaat, 20 Mac 2009

Betul Juga 11 : Siapa yang betul sekarang ni Ustaz..???


Ustaz, ada ustaz tu cakap kalau sebelum solat tak boleh baca niat?? Ada ustaz ngajar kat ........., dia cakap tak boleh buat kenduri tahlil..?? Betul ke ustaz..?? Ustaz kita nak ikut aqidah mana satu ustaz??

Semenjak 2 menjak ni, hangat diperkatakan berkaitan dengan soalan-soalan di atas.. Banyak lagilah permasalahan yang sedang melanda dalam masyarakat kita..

Dulunya timbul isu kaum muda dan kaum tua. Sekarang ni timbul pula isu wahabi ke ahli sunnah ke.. Permacam masalah yang timbul, ada kalanya soalan yang telah dibahas oleh ulama'-ulama' dahulu.. Timbul pula isu bidaah ke tak bidaah? Sesat ke tak??

Apa yang menjadi permasalahan adalah berlaku pecahan didalam masyarakat kita umumnya pada hari ini. telah berlaku dalam 1 masjid 2 puak.. 1 puak tak baca yasin malam Jumaat, yang 1 lagi baca yasin malam Jumaat. Yang 1 baca qunut, yang satu lagi tak baca qunut..

Apa yang lagi parahnya sekarang, timbul pula berkaitan dengan isu aqidah.. berkaitan dengan sifat 20 ke asma' wa sifat ke yang betul..?? Cuba kita renungi secara mendalam, apalah masalahnya kalau orang tu nak ikut yang mana satu tidak menjadi masalah.. nak baca yasin malam Jumaat ke, tak nak pakai metode sifat 20 ke..?? nak ikut Imam al-Maturidi ke..??

Apa yang menjadi masalah pada hari ini, banyak aqidah anak muda kita terikut dengan budaya barat dengan memakai lambang salib tanpa merasa jatuh aqidahnya.. Berapa ramai orang yang tak solat..?? Berapa ramai yang Islam tak menutup aurat.. Pernahkah kita menegur mereka..?? Pernahkah kita berdoa untuk mereka...

Ingatlah pesan Imam Hasan al-Banna (gambar di atas), jauhilah diri kalian dari perkara khilaf, kerna kekhilafan itu boleh memecah belahkan umat Islam.. Dan kalau kita rujuk tulisan Imam Hasan al-Banna didalam usulul i'syrin, yaitu bab yang pertama berkaitan dengan Rukun Faham... Beliau mengingatkan perkara berkaitan dengan kekhilafan.. Maka, perlulah dijauhi..

ibnumaulub
6.48pm
20-03-9
Medan

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails