Selasa, 31 Mac 2009

Coretan Yang berkelana 15 : Menerowong arus mahasiswa.



Mahasiswa merupakan pelapis di setiap arena bagi sesebuah negara. Terpulanglah kepada seseorang mahasiswa itu, selepas dia berjaya menamatkan pembelajarannya maka apakah jasa beliau kepadaagama, bangsa dan tanah air beliau sendiri. Terpulanglah kepada mahasiswa tersebut samada ingin menjadi seorang pemimpin yang ingin memuliakan bangsanya, menyebarkan agamanya atau ingin menaikkan taraf ekonomi bangsanya dan sebagainya.


Semalam, alhamdulilah aku dan beberapa orang sahabat sempat mengikut satu seminar yang dianjurkan oleh Persatuan Mahasisiwa Islam Indonesia ( PMII). Tujuan kami masuk ke seminar tersebut adalah ingin mendengar komentar dan mendengar perbahasan yang ilmiah. Dan jangan terkejut, kami 5 orang adalah tetamu yang istimewa karena tetamu dari Malaysia dan merupakan mahasiswa asing yang mengikuti PMII tersebut. Ada isi- isi yang menarik di dalam seminar tersebut , antaranya ;
  1. Pendidikan sebenarnya bebas nilai. Maksudnya, ramai mahasisiwa hari ini ke kuliah bukan untuk menuntut ilmu, tetapi mencari pointer yang tinggi (padahal mereka tidak memahami ilmu tersebut).
  2. Ramai mahasiswa yang datang ke kuliah hari ini lebih menjadikan kuliah sebagai destinasi mencari jodoh.
  3. Mahasiswa sibuk dengan study hingga lupa tanggungjawab kepada masyarakat seperti berdakwah dan sebagainya.

Sebahagian hadirin dan hadirat yang hadir.



Sekian, wassalam..
ibnumaulub
06.19pm
31-03-2009
Medan

1 ulasan:

Ustaz Amin berkata...

Mahasiswan Islam tidak akan bergitu, dia akan sentiasa ingat tanggung jawabnya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails