Jumaat, 22 Jun 2012

Coretan iLmiah 4 : Implikasi bola sepak.



Kala ini umumnya masyarakat dunia sedang dilanda demam perlawanan bola sepak "Euro 2012". Antara yang terkesan adalah masyarakat Malaysia. 

Ada yang sanggup bangun ditengah malam untuk menonton perlawanan bola sepak Euro 2012 ini. Tidak kurang hebatnya keadaan dikedai-kedai mamak yang dipenuhi dengan anak muda yang semangat untuk menonton pasukan kegemaran mereka.

Sesuatu yang tidak bisa kita sangkalkan adalah kelebihan bola sepak itu. Ini kerana dengan bola sepak dapat merapatkan silaturahim. Cuba perhatikan kalau perlawanan Malaysia menentang Indonesia. 

Bisa kita dengar sorakan dari rumah-rumah jiran kita yang menonton bola sepak itu. Mereka menonton bersama keluarga sambil bergurau-senda dan mengharapkan pasukan Malaysia menang. Inilah yang dituntut dalam Islam iaitu keharmonian dalam berumah tangga.

Cuma kewujudan beberapa pertanyaan dari mereka yang cerdik pandai, ada segelintir bertanya tentang hukum menonton perlawanan bola sepak itu?

Maka bisa kita perhatikan dalam kaedah usul fiqh. Dalam sesebuah perkara menurut mazhab Syafi'e, jika tidak ada dalil larangan atau dalil kewajiban maka perbuatan itu hukumnya harus.  Jadi oleh yang demikian, menonton perlawanan bola sepak itu adalah harus.

Tetapi ia bisa jatuh kepada hukum haram. Jika seseorang itu menonton bola sepak sehingga lewat malam, dan menyebabkan ia tertinggal solat subuh atau menyebabkan ia tertidur di tempat kerja. 

Kerana apa, solat subuh adalah sebuah kewajiban. Dan tempat kerja adalah bukan tempat tidur. Jika kita tidur ditempat kerja boleh menyebabkan gaji yang kita ambil itu adalah gaji syubhat. 

Akan tetapi, kalau bisa kita renungi secara mendalam alangkah indahnya malam yang sunyi itu kita hiasi dengan qiyamulail, solat tahajud, witir dan membaca al-Quran. Lebih indah lagi diisi dengan solat taubat sambil diiringi air mata penyesalan. 

Teringat aku sewaktu dizaman kuliah dulu tinggal di rumah bujang. Ada seorang sahabatku memang "gila bola". Apa yang menariknya jika perlawanan bola jam 3am, dia akan bangun jam 2am dan terus tahajud dan solat sunat, kemudian jam 3am baru dia menonton perlawanan bola sepak itu. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
3.07pm
22-6-2012
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails