Jumaat, 15 Jun 2012

Renungan Sejenak 39 : Amanah yang diremehkan.



Insyallah lusa kita akan menyambut cuti Israk dan Mi'raj 1433H. Bagi yang keletihan bekerja hanya akan memandang ia sebuah cuti umum. Bagi yang merindui Rasullah s.a.w akan mengenang ia sebagai sebuah perjalanan agung.

Aku diberitakan ada beberapa sahabat dan sifuku akan terbang ke Palestin besok. SubbahanAllah. Terujanya mendengar perkhabaran itu. Alangkah indah jika aku direzekikan Allah untuk menziarahi Palestin.

Peristiwa Israk dan Mi'raj tidak dapat dipisahkan dengan Palestin. Ia sebuah tempat yang menjadi titik tolak perjalanan Rasullah naik ke langit.

Jika dikenang semula perjalanan itu sekitar 1400h yang lampau, ia merupakan sebuah kisah dongengan yang tidak bisa kita terima dengan akal, lebih-lebih lagi keadaan bangsa jahiliyyah yang tiada keimanan terhadap Allah dan RasulNya.

Pabila kita ungkit tentang peristiwa agung ini. Dapatlah kita mengambil sebuah pelajaran yang tidak ternilai sepanjang kehidupan dunia ini.

Ia menjadi sebuah lambang keagungan Allah Sang Pencipta Bumi yang Maha Suci. Allah menganugerahkan Rasullah sebuah amanah yang paling besar yang tidak bisa dikirim melalui Jibrail a.s.

Allah memanggil Rasullah datang mengadap untuk menyerahkan "amanah solat" yang menjadi syariat Islam sehingga hari ini sampai kiamat.

Amatlah malang bagi mereka yang sering melalaikan solat, apatah lagi meninggalkan solat dengan sengaja. Masyarakat pada hari ini wujud segelintir dari mereka mungkin aku juga termasuk sama sering "meremehkan amanah yang dikurniakan Allah kepada kita".

Bayangkanlah, syariat puasa, haji, zakat, sedekah dan sebagainya dikirim Allah melalui Jibrail a.s. Akan tetapi, syariat solat langsung diletakkan di atas bahu Rasullah kita yang tercinta.

Sejarah menjadi saksi Rasullah sungguh-sungguh cintakan umatnya. Sehingga Baginda sanggup meminta Allah untuk mengurangkan solat yang 50 itu menjadi 5 waktu. Masyallah....

Apakah kita masih memandang enteng terhadap amanah solat ini? Nazubillahi min zalik....

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
3,27pm
15-6-2012
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails