Rabu, 27 Jun 2012

Coretan Yang Berkelana 141 : Si pengungkit kaya.



Sedang dalam perjalanan pulang dari mengajar tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi lalu aku menjawab panggilan tersebut.

"Ustaz ada dimana sekarang?  Boleh kita lepak minum kejap?".

Kira-kira setengah jam kemudian kami bertemu, bertanya khabar sambil menikmati kehangatan nescafe dipetang hari.

"Ustaz saya tak tahu nak luahkan kat siapa, saya tak sangka jadi macam ni," pemuda itu memulakan bicaranya.

"Maksudnya?", tanya aku yang kebingungan.

"Baru-baru ni saya ada masalah, jadi ada seorang kawan yang membantu, lega hati saya ustaz apabila ada orang yang sudi membantu kala kita kesusahan. Setelah masalah selesai dan berlalu beberapa minggu, tiba-tiba,?" pemuda itu melanjutkan ceritanya.

"Tiba-tiba kenapa?", aku bertanya dengan penuh perasaan ingin tahu.

"Tiba-tiba dia email kat saya bayaran penuh segala jasa dia, duit minyak, duit tol, duit makan, duit topup dan upah penat lelah dia sepanjang dia menolong saya ustaz, terkejut saya, sebak rasanya hati ni, sampai hati seorang kawan mengungkit dan boleh buat macam tu kat saya", bergelinangan air mata pemuda itu menceritakan kepadaku.

Sudah menjadi lumrah alam adat dunia, manusia berjasa hanya untuk mengharapkan pembalasan semata. Ia berbeza dengan Allah, Allah mengurniakan kita segala-gala nikmat tanpa mengungkit mahupun berkira.

Termaktub dalam firmaNya, "Dan sekirannya kalian menghitung nikmat Allah tidak akan terkira". 

Cuma Allah sekadar memperingatkan kepada kita bersyukurlah dengan segala nikmat yang dikurniakan dengan melakukan segala ketaatan kepadaNya. Allahualam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
3.38pm
27-6-2012
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails