Selasa, 26 Jun 2012

Coretan Yang Berkelana 140 : Itu bukan hak saya.



" Alhamdulillah ustaz, usulan saya kepada Tan Sri Khalid diterima dan kini kami seluruh pegawai syarikat perlu membayar duit ansuran kereta masing-masing kerana pihak syarikat tidak lagi menanggung pembayaran tersebut dan geran kereta ditukar atas nama masing-masing ", ujar seorang abang kepadaku.

" Maksud abang sekarang kereta tu atas nama abanglah ye?", sambung aku.

" Ya ustaz kereta itu bukan atas nama syarikat lagi, kini di bawah nama persendirian cuma syarikat hanya memberi elaun transport serta klaim sahaja ", abang itu menjawab.

Aku bertanya lagi, " Tapi kenapa abang buat macam tu, bukan ke semua orang suka syarikat tanggung?".

" Bukan apa ustaz, suatu hari semasa memandu kereta syarikat tiba-tiba anak saya telefon memesan slurpee di Seven Eleven. Lepas saya singgah dan membeli baru saya teringat, ' Ya Allah ini kereta syarikat, tapi aku sudah menggunakan untuk tujuan peribadi '.

Terfikir saya ustaz kisah Saidina Umar tentang lampu yang dipadamkan waktu anaknya berjumpa dengannya untuk berbincang tentang masalah keluarga. Kan lampu itu hak rakyat maka dia memadamkan agar tidak disoal Allah tentang salah guna amanah.

Saya renung sejenak, bagaimana nanti diakhirat Allah menyoal saya tentang menggunakan kereta syarikat untuk urusan peribadi, padahal itu bukan hak saya.

Dari situlah saya berani mengusulkan cadangan tersebut walaupun seluruh ahli majlis tertinggi tidak setuju dengan cadangan saya. 

Kini alhamdulillah, kereta itu saya yang tanggung dan ia milik saya bolehlah saya gunakan untuk urusan kerja mahupun urusan peribadi ", cerita abang itu.

Alhamdulillah seronok aku mendengar cerita abang itu, wujud di dalam hatinya cintakan agama dan takutkan Allah, Subbhanallah. Tapi bagaimana mereka yang membaca surat khabar, bermain facebook menggunakan pc syarikat? Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al - Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
11.54am
26-6-2012
Uncle K, SACC Mall, Shah Alam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails