Isnin, 4 Jun 2012

Coretan Yang Berkelana 136 : Nescaya dikau mengenal sahabatmu..


Alhamdulillah. Kalau memang sudah diizinkan Allah pasti ia akan terjadi. Terasa kepenatan yang amat sangat setelah berkembara merentasi beberapa negeri demi menyambung silaturahim.

Entahlah.. Aku lebih terkesan dengan pesanan Rasullah, " Jika mahu umurmu panjang, panjangkanlah silaturahim.." (Mafhum hadis)

Kala ini, aku baru sahaja tiba di Shah Alam bersama isteri, Hafiz dan Afham. Kami pergi ke sebuah majlis walimah di Kuala Ibai, Terengganu. Perjalanan bermula pada 2am Jumaat dan tiba pada jam 10am.

Setelah selesai majlis walimah tersebut, kami sempatlah makan angin dan mencuci mata di pelusuk daerah Terengganu. Antaranya, masjid terapung, masjid kritsal, pasar payang dan banyak lagilah. 

Yang paling menarik, sempat jugalah singgah mandi di Hutan Lipur Lentang, Pahang sebelum balik menuju Shah Alam.

Banyak pengalaman yang dapat dikutip sepanjang perjalanan ini. Yang lebih jelas kami dapat mempraktikkan ilmu berkaitan dengan solat jama' taqdim dan takhir. Mudahnya mendapat pahala dengan mengamalkan ilmu yang ada.

Antara yang paling indah, sepanjang kembara ini adalah mengenali kelakuan, sifat, perangai dan akhlaq sahabat kita. Dengan bermusafir ini, kita akan dapat mengetahui sejauh mana akhlaq sahabat kita. 

Apakah dia seorang yang berkira? Apakah dia seorang yang malas solat? Apakah dia melayani kita dengan sebaiknya? Benarlah pesan orang-orang tua. Mengenali seseorang adalah dengan bermusafir dengannya, "nescaya dikau akan mengenali sahabatmu".

Alhamdulillah, aku dikurniakan Allah isteri yang baik, sahabat-sahabat yang baik dan taat lagi patuh kepada agama. Tentang soal berkira? Jauh sekali untuk dibicarakan.. Allahua'lam.






~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
1.02am
4-6-2012
Kuala Ibai - Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails