Isnin, 18 Jun 2012

Coretan Yang Berkelana 138 : Ku buang prinsip...



Teringat aku masa sekolah dulu, cikgu bahasa inggeris aku adalah seorang india yang beragama hindu. Alhamdulillah, aku hanya mengambil ilmu bahasa inggerisnya saja dan tidak mengambil ke'hinduan'nya itu.

Cuma aku sedikit aneh melihat masyarakat pada hari ini. Kebanyakkan orang memandang guru dan peribadi seseorang itu dari memandang keilmunya.

Ini bercanggah dengan pepatah arab, " Pandang apa yang dikata, jangan pandang siapa yang berkata". Mungkin zaman ini sudah agak berkurang orang yang sebegini.

Ya, memang benar. Tidak dapat dinafikan, lambang kehebatan seorang guru itu adalah dari peribadinya yang terpampang di luar secara tidak langsung mencerminkan yang di dalam. Cuma, berapa ramai yang hebat dan gah di luar, ternyata di dalamnya??

Kita perlu menerima hakikat bahawasnya manusia itu tidak sempurna. Hanya Rasullah sahaja yang ma'sum. Yang dipelihara Allah dari sebarang dosa dan kemaksiatan.

Aku banyak menemui orang-orang yang alim dan sufi yang pada zahirnya mereka sedikit sangat pertuturannya. Hanya diam saja. Ternyata diam mereka itu kerana berzikir kepada Allah. Kalau melihat pakaiannya, hanya berjubah dengan mengenakan ketayap putih yang usang. 

Pabila berbicara soal ketuhanan, masyallah. Terasa diri ini amat hina disisi Allah.

Cuma apa yang aku ingin kongsikan, kewujudan masyarakat kita yang memilih-milih guru. Ada yang tidak kena dengan selera tekaknya, dia tidak mahu belajar.

Ada ustaz-ustaz yang menyentuh soal politik dia terus tak suka. Kerana beralasan partinya tidak sama dengan ustaz tersebut.

Ada pula yang berpegang ustaz itu tidak punyai sarjana dalam bidang agama, maka ia tidak layak untuk berbicara soal agama. 

Tidak kurang juga yang senantiasa mencari salah dan silap tuan-tuan guru itu. Alah ustaz tu kahwin dua. Alah ustaz cakap tak serupa bikin. Dan bermacam-macam lagi alasan.

Bagi aku, apa-apa saja ilmu akan ku kutip walaupun terpaksaku buang prinsip demi mengejar ilmu dan mengisi kesempatan hidup yang masih ada. 

Kerana aku sedar aku masih jahil. Dan Allah mengurniakan otak sebagai filter untuk kita saring segala ilmu yang dikutip agar tidak dihadam begitu saja. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
7.39pm
18-6-2012
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails