Isnin, 16 November 2009

Coretan Yang Berkelana 42 : Memandu mengikut peraturan atau perasaan?

Tadi kira-kira jam 11.00pm setelah aku selesai menyiapkan kerja, aku menghantar kawanku pulang ke hostelnya di Gombak. Dan setelah menghantar, aku dan kawanku Hilmi, terus pulang ke Shah Alam, tapi pada malam ni, aku melalui Federal Highway KL - Klang. Bukan pe, kami ingin pulang dalam keadaan yang santai sahaja sambil berborak dengan Hilmi, yela Hilmi baru sampai dari Medan. 


Tiba-tiba adelah satu kereta Honda Ek ni dok bawak bukan main laju, semua kereta die potong. Sempat jugak Hilmi tegur sambil berkata "Hish bukan main laju lagi, kang dah accident baru tahu". Aku pun mencelah, alah biasalah budak-budak racinglah tu. 


Tiba-tiba sampai di simpang Subang Jaya berhampiran dengan Tol Batu 3, ada satu kemalangan. Honda Ek tu melanggar kereta Honda City. Honda City tu terbalik aku cakap kau. Kemudian aku memberhentikan kereta untuk membantu seorang gadis cina yang tersepit dalam kereta tersebut, apabila keluar dari kereta gadis itu terus menangis kerana trauma. Dan kereta Honda Ek itu tersepit dan terhimpit ke tepi. Aku mendapati dalam Honda Ek tu, 4 orang lelaki India. Hah elok la, India langgar Cina. 


Jadi apa yang aku ingin utarakan di sini, 
1. Apakah tidak cukup lagi dengan sistem kurikulum asas pemanduan berhemah yang telah disediakan oleh JPJ?
2. Tidak cukupkah saman yang dikenakan oleh pihak trafik kepada pesalah yang memandu terlalu laju melebihi had?
3. Atau JKR tak pandai buat jalan, sampai boleh accident? 


Mungkin masa Ops Sikap dulu, ada sesetengahnya dengan selamba je bawak laju, alah rilekslah setakat RM300 aku boleh bayarlah. Tidak kurang juga yang berkata, bukan bawak laju boleh mati, kalau nak kira ajal kat mana-mana je. "Alah, ade jugak bawak kereta perlahan tapi accident". Hurm... Mungkin itulah sedikit ngomelan yang keluar dari mulut masyarakat kita. 


Jadi pokok permasalahan yang sebenarnya, adakah accident itu salah pembuat kereta kerana reka kereta sampai boleh bawak laju-laju? Atau kesalahan pemandu yang memandu mengikut perasaan? Atau pokok permasalahan keimanan, iaitu sudahkah kita bersedia bekalan yang secukupnya kalau accident terus mati..??








al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
2.35am
16-11-2009
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails