Ahad, 8 November 2009

Coretan Yang Berkelana 40 : Naluri beragama.

Alhamdulilah aku telah selamat sampai di Malaysia, dan kini aku mempunyai misi baru iaitu menyiapkan tesis aku untuk dibalik pulang ke Medan dan untuk disidang munaqosyah, insyallah.. Tadi lepas maghrib aku pergi mengambil ibuku dan kawan sekerjanya di Mydin Subang Jaya, ini kerana ibu baru selesai membeli barang-barang kedai.

Apabila aku sampai di sana, aku segera menelefon ibuku untuk memberitahunya aku sudah sampai. Sambil tu, aku singgahlah dikedai buku agama yang ada kat bawah tu. Biasalah suka tengok kitab-kitab agama baru, sambil tu aku membuat perbandingan. Tapi pandangan aku secara jujurlah ek, kita kat Malaysia ni, amatlah jauh mundur ketinggalan dari segi penerbitan buku dan penterjemahan buku kalau nak dibandingkan dengan Indonesia. Entahlah mungkin sikap orang kita kot, yang hanya suka baca komik sahaja.hehehe

Nak dijadikan cerita, sedang aku membelek-belek kita yang ada kat kedai tu, tiba-tiba datanglah seorang brother ni tengok-tengok cd ceramah agama, mula-mula aku tak perasan kemudian dia ambil cd tu dan terus membayarnya. Aku sempat menjenguk cd yang dibelinya, cd ceramah agama tentang kelebihan amalan-amalan sunat. Apa yang menghairankan aku, borther tu pakai seluar pendek je beb, tapi layan cd ceramah agama, entahlah mungkin dia beli untuk orang lain ke Allahua'lam. Tapi apa yang aku ingin sampaikan di sini, memang sudah menjadi fitrah manusia itu akan kembali kepada agamanya..

"dengan ilmu dan ketaqwaan, kita akan menjadi lebih mulia"
aL-Haqir illa Robbihi
ibnumaulub
3.00am
8-11-2009
Shah Alam

3 ulasan:

Souffie berkata...

Sebut pasal buku buku dari Indonesia nie.. Ustat tahu tak pasal penulisan/ ajaran Ustat Abu Sangkan? Apa pendapat Ustat tentang penulisan/ ajaran beliau?

ibnu_maulub berkata...

Salam abg souffie...
pasal Ustaz Abu Sangkan ni, sy tak berapa tahu sangat lah...
sy hanya juz tahu dia ni byk ceramah... ade yg kate die nie sesat... Allahua'lam...

zana berkata...

sy stuju ngan kata2 awk tentang msyrkt msia yg mundur dr segi penerbitan bku bnding dgn indonesia...cz sy sdri bljr bhgian penerbitan bku,jd sy thu btpe sdikitnyer penerbitan bku kt ngra kite ni.bkn apa hl ni jd sbb msyrkt sdri yg kurg membli bku2 terbitan kita,dia org cme lbih berminat pinjam or copy bku 2,..

lg 1 lectrure sy Dr Lim Swee Tin sllu crite n bandingkn penjualan bku kt msia ngn indonesia,lau kt indonesia bku djual laku mcm goreng pisang pns...mmg sng org kt indonesia nk cri pulus mllaui pghsiln ssbuah krya 2...

smpi ble sy rse x dpt nk ubah sikap citizen spya gmar mmbca..bce dh,bli bku plk yg mls nyer...adeii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails