Rabu, 18 November 2009

Coretan Yang Berkelana 43 : Selamat menduduki SPM bagi semua pelajar Malaysia.

Hari ini, para pelajar tingkatan 5 akan mula menduduki peperiksaan SPM. Bila sebut pasal SPM, teringat aku akan peristiwa 6 tahun dahulu sewaktu aku menduduki peperiksaan SPM. Entahlah, aku ni bukanlah jahat tapi nakal kot.hehe Punyalah rajin tahap nau'zubillah aku ni, besok nak exam Pendidikan aL-Quran dan Sunnah boleh malam tu dok main gitar lagi sampai jam 3am..huhu


Tapi tu semua dulu, kini aku sudah mula mengerti maqosid kita hidup di dunia ini. Seperti kata member aku la, "kepongpong pun satu hari nanti akan jadi rama-rama". So semua manusia yang hidup ini akan jika melakukan kesilapan akan berubah, insyallah.


Kepada adik-adik diluar sana, jawablah soalan tu dengan tenang, yakin dan bersungguh. Ingat kejayaan itu bukan hanya terletak pada baca buku sahaja tetapi memerlukan doa juga. Dan perlu ingat juga, kalau doa je tak baca buku pun macam mana nak berjaya. Di dalam sesebuah kejayaan itu, memerlukan ONE WORD sahaja.
D oa
U saha
I khtiar
T awakal

Perlulah adik-adik menyusun perjalanan kehidupan mula dari sekarang. Apakah adik ingin menjadi seorang guru, peguam, polis, tentara, kerja dengan kerajaan, bukak bisnes sendiri ? Atau pun ingin menjadi seorang ustaz atau ustazah ? Teringat aku, akan kata-kata ustazku, Ustaz Esamudin, beliau pernah menegurku akan istilah sebenar kenapa belajar agama? Hanya ini kata-kata beliau," ko jangan jadi bodoh, kita belajar agama ni perlu ada satu rasa bangga dan rasa bertanggungjawab".


Aku bertanya kembali, maksud ustaz? Yela kita belajar agama ni, adalah merupakan suatu contoh teladan yang baik pada masyarakat dan umat. Dan ko perlu ingat, agama merupakan suatu guide line yang paling mahal. Siapa pun dia? Hebat pun dia? Mesti dia akan mencari ustaz atau pun orang paham agama untuk bertanyakan sesuatu perbuatan yang dia lakukan itu, adakah salah atau benar?


Jadi adik-adik sekalian, ingatlah adik-adik merupakan tonggak kekuatan negara. Pemaju bangsa. Penegak Agama. Jadi orang yang sebaik-sebaiknya dan berguna pada masyarakat. Teringat aku akan kata-kata memberku, ingat di Padang Mashyar besok Allah tak tanya, apakah Islam itu tertegak atau tidak? Tetapi Alllah bertanya apakah USAHA kita pada Islam..


 
"pemuda tonggak kekuatan negara, penegak Agama dan pemaju bangsa"
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
8.30am
18.11.2009
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails