Khamis, 12 November 2009

Betul Juga 15 : Kemana mereka nak bawa masyarakat kita..






Mungkin dengan hanya melihat gambar di atas kalian dah dapat mengerti apa yang ingin aku coretkan. Gambar di atas adalah gambar iklan TOTO atau 4D di dalam sebuah iklan. Cuba kita renungi dalam-dalam makna serta pengajaran dari surah al-Alaq, "bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan". 


Menjadi pengajaran kepada kita bahwa ayat di atas adalah wahyu pertama yang diturunkan kepada Rasullah s.a.w walaupun nabi Muhammad kita itu ummi. Ayat itu bermaksud menyuruh kita membaca agar kita lebih memahami dan mengetahui..


Tapi cuba kalian renun-renungkan, kalau iklan nombor ekor sampai 3 halaman, ape cerita??? Memanglah iklan boleh dapat duit, tapi secara tak langsung surat khabar merupakan salah suatu lubuk  masyarakat mendapat ilmu pengetahuan. Tapi kalau iklan nombor ekor, gosip artis, gambar artis sahaja... Adakah ia menjadi lubuk masyarakat mendapatkan ilmu...???  


Sebab tu kalau secara jujur, aku memang jarang beli surat khabar kat Malaysia ini, bukan ada isi sangat pun. Lebih-lebih lagi dah ada internet, baca je surat khabar kat internet, blog-blog pun banyak. Mungkin kita perlu sedar akan pentingnya membaca itu sendiri ini, kerana dengan membaca :


1. Kita tidak jadi bodoh.
2. Tidak mudah diperdaya dengan orang yang banyak membaca.
3. Mengetahui peredaran zaman.
4. Tidak percaya bulat-bulat dengan sebelah pihak (pemberi maklumat) 


Jadi pengajarannya, semailah diri dan masyarakat kita dengan minat membaca.. Kalau boleh galakkan diri kita dengan membaca riwayat hidup nabi tak pun tiap-tiap malam baca terjemahan ayat Quran walaupun satu ayat only atau pun bacalah hadis nabi sikit-skit, satu hari satu hadis, 30 hari 3o hadis... Peh, tak hebat kita.. Amin......


"dengan membaca kita tak mudah ditipu dengan mereka yang lagaknya macam rajin membaca"
aL-Haqir illa Robbihi
ibnumaulub
3.19am
12-11-2009
Shah Alam

2 ulasan:

zana berkata...

erm...ntah la ape nak jd skrg ni...yg peliknyer,org islm...yg rmai mmbli no ekor 2,lau tgk ade yg dh tua2...masih beli no ekor...ape yg seronok sgtnyer nth...menang nyer x jgk..

fathiahRAIHANA berkata...

hehee
mpek jew cte nieh
tp pndai2 laa amek iktibar .
kan ?
:D

tp ramai g yg ta sedar dri da
dlm akhir zaman .

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails