Ahad, 15 November 2009

Coretan Yang Berkelana 41: Terserempak Shell.

        

Comel tak kucing kat atas ni..?? Kucing ni aku jumpa kat Shell Jalan Duta minggu lepas, malam kira-kira jam 11.00pm jugalah lepas balik dari Kampung Baru. Malam tu, nak dijadikan cerita "teman" aku ajak pi Kampung Baru nak makan malam kat sana. Yelah aku pun dah jarang makan malam dengan dia, lagi-lagi bila dah study kat luar negara. (Medan je pon macam jauh sangat)..hehehe

Kemudian, lepas habis makan aku dan teman aku pun baliklah ikut highway NKVE , bukan ape cepat sikit sampai Batu 3. Entahlah, dah stail aku kot rela bayar tol dari ikut jalan jauh dengan membuang banyak waktu di atas jalan..hehe

Sampai kat Shell tu, aku pun berhentilah jap nak buang apa-apa yang patut. Aku pun masuk kamar mandi (bahasa Indonesia), kemudian sedang ehem2 tu, datang kucing (gambar kat atas tu). Aku tengok kesian pulak dia. Tiba-tiba dia pergi. Aku pun berniat dalam hati, kalau aku keluar dari toilet ni, aku nampak lagi sekali, aku amek bawak balik. 


Nak dijadikan cerita, aku nampak lagi sekali bila keluar dari toilet. Aku pun tengok-tengoklah manalah tahu ada maknye ke... Pastu brother2 Shell tu cakap kat aku, "Bang bawak je balik bang anak kucing tu, takde maknye tu". Aku pun bawalah balik dengan menamakannya "Shell" kerana aku jumpa dia di Shell.


Teringat aku akan suatu hadis Nabi s.a.w, " Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar r.a, Rasullah s.a.w bersabda : "Seorang perempuan (Bani Israel) disiksa kerana seekor kucing yang dipeliharanya sampai mati. Perempuan itu masuk ke dalam api neraka kerana tidak memberi kucing itu makan dan minum, dan tidak dibiarkannya makan serangga-serangga yang terdapat dibumi ini". Mukhtasar Shahih Muslim : 1503.

Moga-moga kita dijauhi dari api neraka kerana menyeksa haiwan, nau'zubillahi min zalik.
"menyayangi nanti kita akan disayangi"
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
3.20am
15.11.2009
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails