Sabtu, 14 November 2009

Bedah Filem 1 : Sebalik 2012.



Tadi petang aku pi tengok 2012, pada mulanya takde la nak tengok sangat tapi ramai yang tanya pendapat aku berkaitan dengan cerita ni so aku pi la tengok dengan member aku dan adik perempuan aku kat Sunway Piramid. Setelah aku menonton cerita 2012 ni, aku mempunyai beberapa kesimpulan dan pandangan. 


Cerita ni, pada asalnya nak bawa penonton menyelami tentang kaum Maya, yakni berdasarkan pada kiraan kalendar kaum Maya ini bumi akan mengalami suatu bentuk perubahan untuk menjadi asal kembali seperti asalnya Adam dan Hawa dijadikan dimuka bumi ini. 


Cerita ni mengambarkan suatu peristiwa kiamat yang sungguh dahsyat yang manusia akan mati untuk bumi mengalami suatu proses perubahan yang baru. Banyak yang boleh kita perhatikan, antaranya ; tercatat dalam Injil Barnabas, (Fasal 53 : Mutiara Ilmu, Surabaya 1996 ) ada menceritakan tentang "Sebelum hari pembalasan itu tiba dunia akan ditimpa kehancuran yang besar". 20.dan pada hari keenam meluaplah air laut setinggi seratus lima puluh hasta dengan tidak melampaui tempatnya. 23.pada hari kedelapan berkerumunlah burung-burung dan binatang darat dan laut dengan teriakan dan jeritan. 24.lalu pada hari kesembilan turunlah salju yang menakutkan dan begitu memusnahkan, sehingga hampir tidak ada sepersepuluh dari yang hidup akan selamat. 25.pada hari kesepuluh datanglah kilat dan guruh yang menakutkan, sehingga terbelah dan terbakar sepertiga gunung-gunung. 


Termaktub dalam surah al-Anbiya' :1 "Telah hampir kepada manusia hari perhitungan, sedangkan mereka dalam keadaan alpa dan lalai. Surah al-Zalzalah :1 juga menceritakan kepada berlakunya hari kiamat nanti, "Apabila bumi digoncangkan dengan goncangan yang dahsyat".. 


Apa yang menariknya dalam 2012 ini, ia mengambarkan keadaan kiamat itu sendiri. Terdapat 2  insan yang berhati mulia yang  ingin menyelamatkan nyawa manusia dari mati akibat kemusnahan alam itu. Tapi wujud juga golongan yang sudah tidak memikirkan keadaan orang lain lagi. Perkara ini tidak pelik, kerana ketika waktu kiamat nanti sudah pun digambarkan didalam al-Quran, yakni kita tidak akan memikirkan sesiapa pun melainkan untuk menyelamatkan diri sendiri. 


2012 ini memberi suatu pengajaran yang dapat kita ambil, iaitu kekayaan kita tidak dapat menyelamatkan kita dari kematian seandainya memang sudah ajal ditentukan. "Apabila datangnya ajal, maka tidak akan dilambatkan sesaat atau dicepatkan sesaat. Dalam cerita ini, Presiden Rusia yang kaya-raya mampu membeli kapal terbang tetapi dia mati dalam keadaan yang amat hina.

Tapi muncul pula seorang pemimpin (Presiden Amerika) yang berjiwa rakyat, yang kononnya tidak mahu ikut serta ketika pemindahan kepala-kepala kerajaan untuk ke tempat lebih selamat, namun beliau memilih untuk bersama rakyatnya yang dalam kesusahan dalam menempuh ajal yang sangat dahsyat. 


Satu mesej yang kita perlu hormati dalam 2012 ini, adalah ciri-ciri taat dan patuh kepada agama. Ia memaparkan bahwa memang menjadi fitrah manusia, ketika dalam kesusahan manusia akan mencari Tuhan samada ia beragama Islam, Kristian, Hindu dan Budha. Di saat berlaku kegoncangan yang dahsyat, semua penganut agama duduk di dalam rumah ibadat masing-masing untuk meminta pertolongan Tuhan mereka. 


Tetapi apa yang aku ingin komentarkan adalah 3 dakyah pengarah filem 2012 yang kita perlu titik beratkan. Dalam keadaan yang huru-hara sedemikian, 2012 memaparkan suatu keadaan dimana manusia boleh melarikan diri walaupun ketika waktu kiamat sedang melanda. Sewaktu laut sedang dilanda tsunami yang dahsyat, bumi merekah dan terbelah, gunung meletup, manusia bisa menyelamatkan diri dengan menaiki kapal terbang dan terbang ke udara.hohoho... 


Kemudian mereka menciplak cerita Nabi Noh a.s, dengan menciptakan sebuah kapal laut or kapal selam untuk belayar dan menyelamatkan diri. Yang peliknya, dalam kapal tu, bukan manusia je tapi zirafah, gajah, beruk, rimau pun dorang selamatkan sekali. 


Dan satu lagi, ketika bumi hancur terbelah dan hiruk-pikuk, boleh pula ada sebuah tempat yang cepat surut airnya, pastu aman dan selamat untuk mereka hidup dan membina pola kehidupan dan tamadun yang baru.. Yang paling melucahkan, dalam keadaan kiamat boleh pulak ada segolongan manusia yang selamat dengan melarikan diri.


Cuba kalian renung-renungkan, mereka nak mengajar masyarakat supaya kalau kiamat nanti boleh larikan diri. Yang mati, mati. Yang hidup, hidup. Nasib-nasib.. Jadi berhati-hatilah ok..


"menonton dengan memahami tersurat dan tersirat"
aL-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
2.30am
14-11-2009
Shah Alam

2 ulasan:

Souffie berkata...

Saya dapat e-mail yg ader orang kaitkan ngan hadith nabi plak Ustat... hadith sahih ker nie?

Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:
Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?" Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum'at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", karena barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".

Sila ulas sket... mekasih

ibnu_maulub berkata...

Salam bang Souffie, hadis di atas ini adalah hadis dhoif (lemah), ini kerana di dalam sanad tersebut ada Syar bin Husyab yang dinilai lemah dan al-Buhtari yang majhul (tidak dikenali). Hadis ini lemah dari sudut sanadnya.

Adapun keadaan ketika berlaku kiamat itu, tidak dapat dirungkai, disokong mahupun dinafikan, Melainkan datang sebuah hadis dengan sanad yang sohih,

Apa yang pasti kiamat itu pasti berlaku. Bila waktunya? Hah, yang itu kita tak tahu..

Allahua'lam...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails