Sabtu, 2 Januari 2010

Coretan Yang Berkelana 50 : Dakwah Santai di Ambang Tahun Baru 2010.

Alhamdulillah, program yang kami rencanakan berjalan dengan lancar. Pada malam 31-12-2009 tepat jam 11.15pm aku dapat mengumpulkan seramai 13 orang remaja sekitar 18 tahun yang lepasan SPM. Aku ditemani Fizan yang jauh datang dari Seremban seawal jam 5pm dan Azim sahabatku yang telah bersama semenjak semalam telah bersusah payah dalam misi ini. Alhmadulillah ia berjalan dengan lancar.

Setelah mengumpulkan remaja-remaja yang sanggup mengedarkan risalah kecil ini, kami berkumpul di hadapan SAMTAJ berhadapan dengan Dataran Bawah Shah Alam. Aku memberi sedikit penerangan kepada mereka tentang misi ini. Misi ini kami namakan "Dakwah Santai". Tujuannya hanyalah kecil sahaja iaitu mengedarkan risalah yang tidak seberapa.

Alhamdulilah kami dapat menyebarkan risalah kecil ini yang hanya aku fotostat sebanyak 200 keping sahaja. Bukan apa, maklumlah kali pertama cuba turun kepada masyarakat dalam menjalankan misi dakwah secara realiti. Ketika sesi penerangan, ramai dari adik-adik kita yang bertanya jika mereka dimarah dan sebagainya. Lalu aku menjawab, "dik, kita baru je kena marah, Rasullah sebar dakwah Islam kena baling tahi, kena baling batu lagi".Alhamdulillah, walaupun ia hanya sekadar seulas jawapan yang tidak seberapa, namun ia memberi semangat kepada adik-adik kita ini tadi.

Ketika kami mula menyebarkan risalah kecil ini, terdapat begitu banyak respon. Ada antaranya seperti golongan Mat rempit memberikan kerjasama yang baik, couple2 menjadi segan, yang membawa keluarga berasa senang dengan kehadiran kami, akan tetapi tidak dapat dinafikan ada juga yang bersikap ala-ala samseng, yang tidak mahu bersalam dengan kami, tidak mahu mengambil risalah kami, ada juga yang mengaku sudah mendapat risalah itu, ada juga yang bertanya dari pertubuhan mana, dari parti mana, dan sebagainya. Kami hanya menjawab dengan senyuman yang paling manis.

Berikut adalah isi risalah yang aku tuliskan dan difotostat untuk diedarkan :

Salam Maal Hijrah  1430 dan Salam Tahun Baru 2010 kepada sahabat yang sedang membaca risalah ini. Terima kasih kerana meluangkan beberapa minit untuk membaca risalah kecil yang tidak seberapa ini.

Alhamdulilah, ketika kalian sedang membaca risalah ini sedarilah wahai sahabatku, umur kita sudah meningkat dan bertambah setahun.

Janganlah kita alpa dengan tiupan lilin sewaktu menyambut parti hari kelahiran kita, Sesungguhnya meningkatnya umur kita maka secara tidak langsung makin dekat kita dengan kematian yang kita tidak ketahui bila kita dijemput untuk menghadap Allah s.w.t.

Sahabatku yang dikasihi, marilah kita bersama-sama berazam untuk meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t. Sempena dengan tahun baru ini, marilah kita berubah dan berusaha untuk menjadi mukmin yang sejati.

Berdoalah kepada Allah s.w.t agar kita dimatikan dalam keadaan Islam yang haqiqi lagi sejati. Janganlah kita pernah berputus asa dengan rahmat Allah s.w.t. Sesungguhnya Allah s.w.t tidak pernah membiarkan hambanya dalam keadaan bersendirian.

”Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman”.  (az-zariyat : 55)

-      Sungguh indah hidup bersyariatkan Islam -
-      Dakwah jalan kita -





al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
2-1-2010
5.22am
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails