Selasa, 26 Januari 2010

Coretan Yang Berkelana 54 : Sebaik-baik ciptaan.

Wei budak gemuk! Wei Black! Telinga gajah! Si Bantut! Mungkin ini adalah sebahagian dari ejekan yang wujud dikalangan masyarakat kita pada masa ini. Entahlah makin hari manusia makin hilang ciri-ciri kemanusiaan. Sebenarnya beberapa hari yang lepas, seorang pelajar meluahkan perasaannya kepada aku.

Beliau memberitahu beliau sering diejek di sekolah dan ini membuat beliau menjadi rasa begitu malas untuk ke sekolah. Beliau juga menambah lagi, beliau pernah menangis mengenang diri yang seolah-olah kurang sempurna dibandingkan dengan rakan-rakan sekelasnya.

Teringat aku akan sepotong ayat al-Quran, surah al-Hujurat : 11 ,

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim".

Mungkin sudah menjadi kebiasaan masyarakat sekarang, suka memanggil dengan ejekan atau kekurangan pada diri seseorang. Walaupun kita menilai seseorang itu tidak hensem atau tidak cantik sesungguhnya dia adalah cantik disisi kejadian yang Allah ciptakan.

Firman Allah dalam surah at-Tin : 4,

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya".

Jadi, marilah kita bersama-sama merenungi serta memuhasabahkan diri sebelum ingin mengejek orang. Dan apa yang paling penting, ingatlah kita sebaik-baik ciptaan jika nak dibandingkan dengan itik, kambing dan sebagainya. Maka kalau kita dah sebaik-baik dan  secantik-cantik ciptaan, maka tidak perlulah mewarnakan rambut, mencabut bulu kening, mewarnakan kuku, mengasah kuku, meratakan gigi, meluruskan rambut mahupun botox. Allahua'alam.

al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
3.06pm
26-1-2010
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails