Jumaat, 8 Januari 2010

Tazkiyatul Nafs 2 : Mencari dunia yang tidak pernah berkesudahan.



Secara jujur apabila melihat gambar di atas, rata-rata ramai dikalangan manusia memang inginkan kereta yang mewah tidak terkecuali aku sendiri. Lebih-lebih lagi kereta itu adalah bmw macam gambar kat atas tu.Dan apabila mempunyai kereta sedemikian maka hati mulalah rasa bongkak, riak dan sebagainya. Berapa banyak tuan emupunya bmx ini atau kereta mewah yang memparkirkan kereta mereka diparkir masjid untuk menunaikan solat jemaah..?


Tidak kurang juga gambar rumah ini, setiap orang tidak lari dari berkeinginan mahukan rumah yang besar sambil dijaga pak guard yang dibayar gajinya. Bila rumah besar, jiran-jiran sebelah sudah mula tidak ditegurnya. Hilanglah adat memberi kuih pada waktu petang, hilanglah adat bertukar-tukar lauk sesama jiran.



Sedarkah kita, semewah-mewah kenderaan kita di dunia tidak mampu untuk di isikan jenazah kita sendiri untuk dibawa ke kubur. Hanya van jenazah yang serba kekurangan ini yang kita jadikan kenderaan untuk menghantar kita ke alam yang lebih abadi.



Berapa tingkat rumah kita di dunia, berapa banyak bilik di rumah kita, berapa pak guard yang menjaga rumah kita di dunia, sampai masa kita ke kubur semua kita tinggalkan. Tiada lagi rumah yang bertingkat, tiada lagi bilik tidur, ruang tamu, ruang dapur, bilik study. bilik air dan sebagainya. Tinggallah seorang diri tanpa ditemani body guard, pak guard, isteri, anak dan handphone yang tidak pernah kita tinggalkan walau seminit kerana takut terlepas bisnes yang berjuta-juta. Allahua'lam.

al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
1.25am
8-1-2010
Shah Alam

2 ulasan:

Daun Bidara berkata...

insaf sekejab

Hunny berkata...

Rumah besar tak ada, keta besar pun tak ada, yang ada, hanyalah jiwa yang besar...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails