Isnin, 18 Januari 2010

Coretan Yang Berkelana 53 : Bertolong-tolongan di dalam perkara kebajikan.

Entahlah semenjak semalam kepala aku terasa sungguh berat sekali, sehingga membuatkan aku agak berat untuk aku pergi ke pejabat pagi tadi. Aku hanya mengandaikan mungkin badan terlalu letih berikutan semalam dari pagi sampai maghrib membantu sahabat lamaku berpindah rumah dari Putrajaya ke area rumah yang berhampiran dengan Alamanda.

Alhamdulillah, aku Pullah dan Azim dapat membantu Kashful dan abangnya Cikgu Adli yang berkebetulan akan mendirikan rumahtangga pada Sabtu ini. Sampai sahaja kami di rumhanya, kami terus naik ke rumahnya di tingkat 2, peh alhamdulilah nasib baik tingkat 2 je. Dibualah kalau tingkat 10 ke, boleh mati woo. hehe

Ibunda dan abang-abang Kashful melayan kami dengan ramah  mesra dan siap dihidangkan dengan minuman serta makanan tenghari. Kira-kira jam 5.00pm selesai proses perpindahan barang-barang. Lalu kami terus menuju ke Bangi, ini kerana Pullah ada sedikit hal yang memerlukan dia kesana. Lalu, Azim terus memandu lori 3 tan kepunyaanya ke Bangi.

Sampai sahaja di Bangi, Pullah terus menyelesaikan kerja-kerjanya, lalu aku dan Azim pun cubalah mencari-cari sesuatu bahan yang boleh dikunyah. Kami ternampak sebuah gerai pisang goreng, Azim terus memberhentikan lorinya. Sedang asyik mengorder pisang dan cempedak goreng, tiba-tiba abang yang jual pisang goreng itu bertanya dari mana, hendak kemana? Azim pun menceritakanlah bagaimana perjalanan kami.

Memang sudah hidup ini ditakdirkan Allah, setelah rancak berborak dengan abang pisang goreng tu, dia bertanya dengan Azim berapakah nombor Azim ini kerana beliau ingin berpindah rumah pada hujung bulan ini, katanya. Dalam hatiku, sudah ditetapkan rezeki setiap manusia itu, yang dijadikan cerita rezeki Azim sudah ada di Bangi.

Setelah selesai urusan si Pullah, kami meneruskan perjalanan pulang kerana sudah menjelang maghrib. Kami melalui Jln Sg. Besi, kala itu hujan turun dengan lebat. Tiba-tiba kami nampak sebuah kereta kancil merah berhenti di tengah-tengah jalan. Kami segera turun dari lori bertanya tentang keadaan kereta tersebut. Seorang pemuda memberitahu keretanya mati tiba-tiba dan beliau tidak mampu untuk menolak seorang lebih-lebih lagi saat itu hujan turun dengan lebat. Kami pun membantu dengan menolak kereta tersebut ke bauh jalan. Kemudian, kami terus pulang ke Shah Alam.

al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
3.43pm
18-1-2010
Shah Alam

P/s : Jika kalian ingin berpindah rumah, mengalihkan barang-barang pejabat dan sebagainya, area Lembah Klang ataupun selainnya, bolehlah menghubungi Azim : +60173387892.

2 ulasan:

Hunny berkata...

salam dik,

Berehatlah kalau sakit.Semoga cepat sembuh.

Ahmad Zulfadhli berkata...

janganlah kite berat tangan untuk bantu orang yang memerlukan bantuan kite.. ketahuilah bahawa tangan yang kite miliki sekarang adalah milik allah.. :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails