Selasa, 12 Januari 2010

Coretan Yang Berkelana 51 : Tatkala kaki melangkah ke syurga.

Sepanjang hari setiap orang dikalangan kita mungkin sibuk dengan tugasan harian. Ada yang bertugas dipejabat paginya, petang dan malamnya bertugas disisi keluarga dan suami. Mungkin ada sahabat kita yang sibuk menjadi pendidik bagi anak bangsa. Kalau pemimpin pula sibuk dengan menjaga kebajikan masyarakat. Tidak kurangnya dengan diri aku sendiri.

Kadang-kala kita secara tak sengaja akan melemparkan keluhan yang mengomel hati dan perasaan. "Asyik-asyik kerja". Itulah lumrah hidup manusia. Itu tidak campur lagi dalam bab pengurusan akhirat kita. Selaku khalifah dimuka bumi ini, kita tidak dapat lari dari urusan keduniaan dan keakhiratan. Kita dituntut mencari dunia untuk dijadikan jambatan ke akhirat.

Dalam seharian kita mencari dunia, kita juga perlu solat, berzikir, membaca al-Quran dan sebagainya. Mungkin itulah maqasid (tujuan) Allah s.w.t mengutuskan kita ke dunia untuk menjadi khalifah dimuka bumi-Nya pada siang hari, dan menjadi seorang ahli a'bid (ahli ibadah) pada malam harinya.

Teringat aku akan kata-kata ustaz ku sewaktu sekolah dulu, "pernah suatu hari seorang anak murid Imam Abu Hanifah (kalau tak silap aku) bertanya kepada beliau, ' Ya tuan guruku, kita ni asyik belajar, kerja, beribadah sahaja,bila masa kita nak berehat?". Lalu beliau menjawab, "Tatkala kedua kaki mu melangkah masuk ke dalam syurga, itulah rehat yang sebenarnya".

Tidak dilupakan jua, seperti kata Imam as-Syahid Hasan al-Banna, pernah berkata,"umur kita sedikit di dunia ini, tapi urusan kita terlalu banyak,".Allahua'lam.

al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
12-1-2010
12.47am
Shah Alam

1 ulasan:

Hunny berkata...

Salam Aliff,

Ustaz Amin pernah cakap, nak rehat kat kubur...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails